PERAN BADAN PENYELESAIAN SENGKETA KONSUMEN (BPSK) DALAM PENYELESAIAN SENGKETA PENYITAAN TERHADAP OBJEK JAMINAN FIDUSIA YANG BELUM DIDAFTRAKAN (STUDI KASUS PADA KANTOR BADAN PENYELESAIAN SENGKETA KONSUMEN KOTA BATAM)

  • Jurnal Cahaya Keadilan Universitas Putera Batam

Abstract

Disputes between businesses with consumers starting from unequal treaty that led to the dispute resolved through BPSK. Consumer Dispute Settlement Board is the agency responsible for handling and resolving consumer disputes between business and consumer. The focus of the purpose of the study is to examine the role of BPSK is in conformity with the law. The method used in this research is the empirical legal research where the source of the data obtained from the proceeds of the interview and after the data collected is done processing the data in the form of descriptive analysis. The results of research by the author to convey that BPSK role in handling consumer disputes not maximized because in giving the decision BPSK Batam had never impose administrative sanctions on businesses. It is feared the other businesses can do a similar violation of the consumer protection provisions. Barriers faced by BPSK Batam in handling disputes is the infrastructure / facilities owned insufficient for operations. Need government attention that this institution is evaluated.

Author Biography

Jurnal Cahaya Keadilan, Universitas Putera Batam

DARI REDAKSI
Puji syukur kepada Tuhan Yang Maha Esa, telah terbit Jurnal Cahaya Keadilan yang
merupakan jurnal Program Studi Ilmu Hukum. Kami sangat bersyukur dan optimis bahwa
kami secara konsisten hadir di hadapan para akademisi dibidang Ilmu Hukum khususnya dan
seluruh pembaca jurnal ilmiah ini. Adapun yang menjadi harapan kami adalah menjadi
jurnal ilmiah yang terakriditasi. Oleh karena itu, kami aturkan terima kasih kepada semua
pihak yang telah ikut andil dalam membantu menerbitkan Jurnal Cahaya Keadilan ini.
Kami juga mengundang para peneliti, dosen dan pembaca yang mempunyai ketertarikan
dibidang ilmu hukum seluas-luasnya untuk mengirimkan tulisannya dengan syarat dan cara
yang termuat di halaman terakhir Jurnal Cahaya Keadilan ini. Kritik dan saran untuk
meningkatkan kualitas penerbit maupun isi jurnal, sangat kami harapkan.
Salam,
Redaksi

References

Ali, Zainuddin (2007), Sosiologi Hukum, Sinar Grafika. Jakarta.
Celina Tri Siswi Kristiyanti (2014), Hukum Perlindungan Konsumen, Sinar Grafika. Jakarta.
Hermansyah (2005), Hukum Perbankan Nasional Indonesia, Kencana. Jakarta.
Salim ,HS dan Erlies Septiana Nurbani (2013), Penerapan Teori Hukum Pada Penelitian Tesis dan Desertasi, Raja Grafindo Persada. Jakarta.
Soekanto, Soerjono (2013), Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penegakan Hukum, Raja Grafindo Persada. Jakarta.
_______________, (2012), Sosiologi Suatu Pengantar, Rajawali Pers. Jakarta.
Salim, HS (2004), Hukum Kontrak Teori dan Teknik Penyusunan Kontrak, Sinar Grafika. Jakarta.
Kamelo, Tan (2006), Hukum Jaminan Fidusia Suatu Kebutuhan yang Ditambahkan, Alumni. Bandung.
Published
2019-08-14
How to Cite
KEADILAN, Jurnal Cahaya. PERAN BADAN PENYELESAIAN SENGKETA KONSUMEN (BPSK) DALAM PENYELESAIAN SENGKETA PENYITAAN TERHADAP OBJEK JAMINAN FIDUSIA YANG BELUM DIDAFTRAKAN (STUDI KASUS PADA KANTOR BADAN PENYELESAIAN SENGKETA KONSUMEN KOTA BATAM). Jurnal Cahaya Keadilan, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 1-22, aug. 2019. ISSN 2339-1693. Available at: <http://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/cahayakeadilan/article/view/1324>. Date accessed: 18 aug. 2019.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.