PENGARUH IKLAN LAYANAN MASYARAKAT TERHADAP SIKAP PELAJAR KOTA BATAM MENGENAI INFORMASI HOAX DI MEDIA SOSIAL (Studi Pada Iklan Lawan Berita Hoax TransTV)

  • Shinta Oktavia Putri Arif Universitas Putera Batam
  • Ageng Rara Cindoswari Universitas Putera Batam

Abstract

This study discusses "The Effect of Public Service Advertisements on Student Attitudes in the City of Batam Regarding Hoax Information on Social Media (Study on TransTV Hoax News Opponent Ads). This research was conducted with the aim to examine the effect of public service advertising on attitudes. The sampling technique uses Simple Random sampling. Data collection techniques used in this study were questionnaires. Based on the testing of the instrument it can be stated that all the questions used are valid (r count> 0.099) and reliable (Alpha> 0.6). The results of the value of the coefficient of determination is 0.297 which means that 29.7% of the variation in changes that occur in the attitude of Batam City students regarding hoax information on social media. While the remaining 70.3% is influenced by other variables not included in the research model. The results of the t test show, t count (12,887) ˃ t table (1,966) with a significance value of 0,000 <0,05. It can be concluded that public service ads have a positive and significant effect on the attitude of Batam City students regarding hoax information on social media (studies on adverts against TransTV hoax news).

References

Alamsyah, A. (2018, March 3). Jadi Tersangka Penyebaran Hoax, Pelajar di Sukabumi Menyesal. DetikNews.Com. Retrieved from https://news.detik.com/berita-jawabarat/d-3896505/jadi-tersangkapenyebaran-hoax-pelajar-di-sukabumimenyesal
Anitasari, R. (2013). Pengaruh Pesan Iklan Layanan Masyarakat “Cara Aman Bareng Bung Ijo” Terhadap Masyarakat dalam Penggunaan Elpiji Tiga Kilogram Secara Benarc(Studi di RT.02 Desa Kalimati Kecamatan Tarik Kabupaten Sidoarjo). E-Jurnal UNESA, 1 NO 2.
Ardianto, E. (2010). Metode penelitian untuk Public Relations kuantitatif dan kualitatif. Atmodjo, J. T. (2015). Media Massa dan Ruang Publik (Analisis Perilaku Penggunaan Sosial Media dan Kemampuan Remaja dalam Menulis. Jurnal Visi Komunikasi, 14 NO 02.
David, E. R., Sondakh, M., & Harilama, S. (2017). Pengaruh Konten Vlog dalam Youtube terhadap Pembentukan Sikap Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Sam Ratulangi. E-Journal “Acta Diurna,” 6 no.1.
Effendy, O. U. (2003). Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung:
Citra Aditia Bakti. Gifary, S., & Kurnia N, I. (2015). Intensitas Penggunaan Smartphone Terhadap Perilaku Komunikasi. Jurnal Sosioteknologi, 14 NO 2.
Haszul, S. (2018). Pengaruh Promosi, Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada PT Indah Tamara Tour & Travel. Universitas Putera Batam.
Jaiz, M. (2014a). Dasar-Dasar Periklanan (Cetakan ke). Yogyakarta: Graha Ilmu.
Jaiz, M. (2014b). Dasar-Dasar Periklanan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Libradika H.A, M. (2015). Pengaruh Iklan Layanan Masyarakat Hemat Listrik PT.PLN Versi Lidya Kandau Terhadap Sikap Masyarakat dalam Penggunaan Listrik (Analisis Pengaruh Iklan Televisi pada Pengguna Listrik Negara di Kelurahan Wirogunan Kecamatan Margangsan). Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Movanita, A. N. K. (2018, March 15). BIN: 60 Persen Konten Media Sosial adalah Informasi Hoaks. Kompas.Com. Retrieved from https://nasional.kompas.com/read/2018/ 03/15/06475551/bin-60-persen-kontenmedia-sosial-adalah-informasi-hoaks
Nurfebtiaraning, S. (2016). Strategi Kreatif Pesan Video Advertising “OREO Penuh Keajaiban” pada YouTube. Channel, 4 no.1, 35–46.
Pujiyanto. (2013). Iklan Layanan Masyarakat. (I. Adwitya, Ed.). Yogyakarta: ANDI.
Rahadi, D. R. (2017). Perilaku Pengguna dan Informasi Hoax di Media Sosial. Jurnal Manajemen & Kewirausahaan, 5 NO 1. RI, T. P. H. K. P. (2014). Panduan Optimalisasi Media Sosial Untuk Kementerian Perdagangan RI. Retrieved from http://www.kemendag.go.id/files/pdf/2 015/01/15/buku-media-sosialkementerian-perdagangan-id01421300830.pdf
Rohaya, S. (2008). Internet: Pengertian, Sejarah, Fasilitas dan Koneksinya.
Sarwono, S. W. (2016). Pengantar Psikologi Umum (1st–4th ed.). Jakarta: Rajawali Pers.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuntitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Susanti, D. (2015). Pengaruh Karakter Aktor Acara Indonesia Lawak Klub di Trans 7 Terhadap Penerimaan Informasi dan Ketertarikan penonton di Kota Batam. Universitas Putera Batam.
Walgito, B. (2003). Psikologi Sosial (Suatu Pengantar) (Revisi). Yogyakarta: Penerbit Andi.
Wibowo, A. E. (2012). Aplikasi Praktis SPSS Dalam Penelitian. (A. Djojo, Ed.) (Cetakan 1). Yogyakarta: Penerbit Gava Media. https://www.indonesiabaik.id/motion_grafis/p erilaku-pengguna-internet-indonesia https://wearesocial.com/uk/ http://mastel.id/infografis-hasil-survey- mastel-tentang-wabah-hoax-nasional/
Published
2019-07-02
How to Cite
ARIF, Shinta Oktavia Putri; CINDOSWARI, Ageng Rara. PENGARUH IKLAN LAYANAN MASYARAKAT TERHADAP SIKAP PELAJAR KOTA BATAM MENGENAI INFORMASI HOAX DI MEDIA SOSIAL (Studi Pada Iklan Lawan Berita Hoax TransTV). SCIENTIA JOURNAL : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, [S.l.], v. 1, n. 2, july 2019. ISSN 2714-593X. Available at: <http://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/scientia_journal/article/view/2585>. Date accessed: 01 mar. 2021.
Section
Vol 1 no 2 2019