PENERAPAN FUZZY LOGIC UNTUK MEMPREDIKSI PENJUALAN MAKANAN DI USAHA SHAKEEL KEBAB MENGGUNAKAN METODE MAMDANI

Authors

  • Andira Nasaruddin Andira Nasaruddin
  • Andi Maslan Universitas Putera Batam

DOI:

https://doi.org/10.33884/comasiejournal.v13i4.10581

Keywords:

Fuzzy Logic, Mamdani Method, Sales Prediction, MATLAB, Shakeel Kebab

Abstract

Particularly in the food industry, like Shakeel Kebab MSME, sales are a crucial performance metric. The lack of a data-driven method to predict future sales trends is one of the main issues. Using historical sales data from 2022 to 2024, this analysis predicts food sales using the Mamdani fuzzy logic method. Fuzzification, rule formation, inference, and defuzzification are all steps in the research process, and MATLAB software is used for implementation. The outcomes show that the fuzzy system can correctly identify sales trends. For example, the system generated a defuzzification value of 91.67 in September 2024, and consistently 80 in November and December. These outcomes demonstrate that the Mamdani fuzzy method is effective in supporting predictive decision-making for food sales, especially for small business owners.

References

Akbar, A. S. I. (2021). Sistem Pengambilan Keputusan Untuk Pemilihan Bidang Keahlian Bagi Mahasiswa Teknik Elektro, UniversitasMataram Menggunakan Logika Fuzzy Mamdani Bertingkat. Dielektrika, 8(1), 68. https://doi.org/10.29303/dielektrika.v8i1.257

Alfaizin, S. M., Savitri, P., Agustin, D., Muntafa, Y., Industri, J. M., & Vokasi, F. S. (2025). Analisis Prediksi Penjualan Menggunakan Metode Fuzzy Mamdani dan POM-QM : Studi Kasus pada CV Mamifood Sukses Abadi. 3.

Dary Daffa Haque, M. (2023). Penerapan Logika Fuzzy Mamdani Untuk Optimasi Persediaan Stok Makanan Hewan. Media Online), 4(1), 427–437. https://doi.org/10.30865/klik.v4i1.1160

Gea, F. I., Gea, N. E., Telaumbanua, E., & Zalukhu, Y. (2024). Analisis Strategi Riset Pemasaran Dalam Meningkatkan Keputusan Pembelian Konsumen Pada UMKM Pasar Yaahowu Kota Gunungsitoli. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (JEBMA), 4(3), 1895–1904. https://doi.org/10.47709/jebma.v4i3.4732

Munthe, E. S., Sitorus, I. A. T., Gerald, F., Manoppo, C., & Sari, D. P. (2024). Sistem Pakar untuk Identifikasi Risiko Proyek Teknologi Informasi Berbasis Metode Fuzzy Logic. 13(November), 1710–1716.

Silalahi, M., & Saragih, S. P. . (2023). Implementasi Iot Pada Sistem Pembayaran Di Koperasi Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (Snistek), 5, 521–526. Https://Doi.Org/10.33884/Psnistek.V5i.8128

Roza, Y., Pernando, Y., Verdian, I., Febrianti, E. L., & Syafrinal, I. (2022). Prediksi Penjualan Menggunakan Metode Fuzzy Mamdani Pada PT. XYZ. JURIKOM (Jurnal Riset Komputer), 9(6), 1989. https://doi.org/10.30865/jurikom.v9i6.5333

Suprapto, H., & Simanjuntak, P. (2020). Fuzzy Logic Untuk Memprediksi Pemakaian Listrik. Jurnal Comasie, 3(2), 31–39.

Supriatna, D., Candra, E., Adinugroho, I., Nasution, M. A., & Yanti, N. (2023). Pengaruh Kinerja UMKM Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Sukabumi. Sanskara Ekonomi Dan Kewirausahaan, 1(02), 43–53. https://doi.org/10.58812/sek.v1i02.88

Centuria, S., & Adhiatma, N. (2025). Rancang Bangun Sistem Informasi Pemesanan Pada Aqiqah Rahayu Batam Berbasis Web. Ejournal.Upbatam.Ac.Id. Https://Doi.Org/10.33884/Cbis.V13i2.10344

Downloads

Published

2025-11-15

How to Cite

Nasaruddin, A., & Maslan, A. (2025). PENERAPAN FUZZY LOGIC UNTUK MEMPREDIKSI PENJUALAN MAKANAN DI USAHA SHAKEEL KEBAB MENGGUNAKAN METODE MAMDANI. Computer and Science Industrial Engineering (COMASIE), 13(4), 61–71. https://doi.org/10.33884/comasiejournal.v13i4.10581

Issue

Section

Articles