Efektifitas Digital Branding, Peningkatan Engagement Dan Promosi Terhadap Penjualan Produk UKM Melalui Media Sosial: Eksistensi UKM Kelurahan Batu Aji

Authors

  • David Humala Sitorus Universitas Putera Batam
  • Arsyad Sumantika Universitas Putera Batam

DOI:

https://doi.org/10.33884/psnistek.v5i.8116

Keywords:

Branding Strategy, Digital Marketing, Engagement Product

Abstract

Business ideas are affected not only by markets, companies and competitors, but also by changes. Everyone, even large companies, must recognise this. To maintain the "economic" aspect of society, various studies have been conducted to examine good alternative marketing strategies. This study focuses on small and medium enterprises (SMEs) because SMEs have become part of the creative economy. Therefore, the researcher encourages to examine which digital branding strategies are most widely implemented by SMEs. This study describes how to use strategies to increase engagement and patronage of products, how to make products recognised by the wider community through social media, and how to choose the most effective social media to market products, this study focuses on social media. This study uses a qualitative descriptive method, namely library research through books, journals, and relevant websites. The results of this study show that brand strategy is very important for the development of SMEs and can be more easily implemented for SMEs through digital.

References

Novita, D., Yuliani, N., Erzed, N., & Herwanto, A. (2022). Effectiveness of digital strategic branding for msmes using tiktok. International Journal of Social Science, 2(2), 1267-1270.

Sukmasetya, P., Apriyani, H., Wahyuni, T., Wulan, B. S., Nugroho, W., & Ardiyansah, A. H. (2021). Pendampingan Pemanfaatan Digital Branding dan Digital Marketing Pada Kuliner Kampung Kali Paremono. Jurnal Abdimas PHB: Jurnal Pengabdian Masyarakat Progresif Humanis Brainstorming, 4(3), 322-328.

Novita, D., Widayati, S., Irawati, D. R., Rokoyah, K., & Lusita, M. D. (2022). STRATEGI DIGITAL BRANDING YANG EFEKTIF UNTUK UMKM MENGGUNAKAN TIKTOK. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(1), 3507-3512.

Maryana, S., Suhartini, D., Mulya, Y., & Putra, A. P. (2022). Digital Marketing Sebagai Strategi Optimalisasi Pemasaran Dan Promosi Dalam Revitalisasi Daya Tahan Ukm Sepatu Menghadapi Pandemi Covid-19 Dan Revolusi Industri 4.0. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 3(1), 1-7.

Mursito, H. (2019). Sosial Media Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan Produk UKM (Studi Kasus di SMESCO Jakarta). Pekobis: Jurnal Pendidikan, Ekonomi, Dan Bisnis, 4 (2), 413-447.

Sovania, E., & Selliamanik, I. (2019). Pengaruh Promosi Media Situs Jual Beli Online terhadap Peningkatan Penjualan Produk UKM. PERWIRA-Jurnal Pendidikan Kewirausahaan Indonesia, 2(2), 129-144.

Noverdiansyah, R., Khoiriah, A., Kananda, V., Sutoro, M., & Supratikta, H. (2022). Pemanfaatan Teknologi Informasi Berbasis E-Commerce Terhadap Peningkatan Kualitas dan Kinerja SDM Untuk Meningkatkan Profit UKM di Masa Pandemi. Jurnal Peradaban Masyarakat, 2(3), 52-55.

Suaidah, Y. M., & Aden, R. (2023, May). Peningkatan Pangsa Pasar Melalui Promosi Online Terhadap Penjualan Sate Tugu Penceng Menganto. In SNEB: Seminar Nasional Ekonomi dan Bisnis Dewantara (Vol. 5, No. 1, pp. 69-76).

AHMAD FAHMI AZIZ, A. F. A. (2019). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN TERHADAP PENINGKATAN VOLUME PENJUALAN PRODUK (Studi Kasus Pada UKM Barokah Desa Karang Nongko Kecamatan Sooko Kabupaten Mojokerto) (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM MAJAPAHIT MOJOKERTO).

Sovania, E., & Selliamanik, I. (2019). Pengaruh Promosi Media Situs Jual Beli Online terhadap Peningkatan Penjualan Produk UKM. PERWIRA-Jurnal Pendidikan Kewirausahaan Indonesia, 2(2), 129-144.

Nurtjahjani, F., Pribadi, J. D., Dhakirah, S., Batubulan, K. S., & Firdausi, A. T. (2023). PEMBUATAN STRATEGI PROMOSI MELALUI DIRECT SELLING DAN MARKETING CREATIVE UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN PRODUK ANYAMAN BAMBU. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 20-28.

Ichsan, A., Andayani, J. R., Lestari, A. F. P., Zafirah, L., Busyra, Y. M., Bayu, R. P., & Fitri, H. (2023). Penerapan Strategi Promosi Produk Melalui Sosial Media Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Pada Usaha Mikibal Cafe Di Kota Padang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(5), 424-430.

Widaningsih, S., Mustikasari, A., & Rahim, A. (2022). Digitalisasi Promosi Produk UKM Bunga hiasan “Rosy” Melalui Website Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan. Abdi Teknoyasa.

Emor, J. I., Tumbuan, W. J. F. ., & Rogi, M. H. (2019). Pengaruh Kelengkapan Produk, Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Rm. Bakso Solo Pak Eko Di Tomohon. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(4), 5407–5415

Downloads

Published

2023-09-28

How to Cite

Sitorus, D. H., & Sumantika, A. (2023). Efektifitas Digital Branding, Peningkatan Engagement Dan Promosi Terhadap Penjualan Produk UKM Melalui Media Sosial: Eksistensi UKM Kelurahan Batu Aji. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 5, 436–441. https://doi.org/10.33884/psnistek.v5i.8116

Issue

Section

Articles