Analisis Kepuasan Pengguna MarketplaceTokopedia Dengan Metode PIECES di Tokopedia Community Batam

  • Muhamad Sigid Safarudin

Abstract

From year to year growth of household access to internet. Increase from 19.6% in 2013 to 36% in 2016. Internet users in Indonesia are using the internet in the field of economy.Tokopedia is one of the largest marketsplace in Indonesia. Marketplace that stands in 2009 has a seller growth of 30% per year. The popularity and the market of tokopedia users both as a buyer and as a seller does not provide satisfaction for the buyer or seller. The purpose of this research is to know the satisfaction of user with Pieces Methodology. The research instrument used questionnaires and online tools. Data analysis was using user satisfaction formula and categorize using level of user satisfaction from Kaplan and Norton's. Results for aspects of performance of 4.29, information aspects of 4.38, economic aspects of 4.49, control & security aspects of 4.59, efficiency aspects of 4.63 and the last aspect of service amounted to 4.33. The use of online tools performance throughput aspect was measured based on Pingdom 2 MB result, GT Metrix 3.26 MB and Webpagetest 3.31 MB. While the response time of Pingdom 6.08 s, GT Metrix 13.9 seconds and Webpagetest 16.625 s. Control & security aspects using Qualys SSL Labs online tools get an A and use CSTAR UpGuard score of 877. Respondents in this research are Tokopedia Community Batam members but only 30% of users use Tokopedia as the single platform.

References

Aji, R. P., Astuti, E. S., & Susilo, H. (2013). Analisis Implementasi Sistem Informasi Pengadaan Obat Pada Instalasi Farmasi Rumah Sakit (Studi Pada Rumah Sakit Umum Dr. Saiful Anwar Malang), 1–10.
Anggriawan, D. J., & Andrasto, T. (2014). Website Toko Online yang Terintegrasi dengan SMS Gateway Sebagai Sarana Penunjang Penjualan pada Toko Online Djokjha Shop. Edu Komputika Journal, 1(1), 1–11.
APJII. (2017). Penetrasi & Perilaku Pengguna Internet Indonesia 2017. Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia, 1–39.
Garit Suhendra dan Edy Yukianto. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Nilai Pelanggan Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Mediator (Survei Pada Pelanggan Bukalapak.Com). Administrasi Bisnis (JAB), 51(2), 58–67.
Kementerian Komunikasi dan Informatika Republik Indonesia. (2016). Infografis Indikator TIK 2016 Rumah Tangga dan Individu, 7. Retrieved from http://www.kominfo.go.id
Muchammad Haidar Tegar Revaldo. (2017). Analisis Kanal Penjualan Produk Fashion pada Tiga E-Marketplace di Indonesia ( Studi Kasus : Ziahijab.Com ). Tugas Akhir Departemen Sistem Informasi Fakultas Teknologi Informasi Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.
Naif, A. (2017). Analisis Pengaruh Kepercayaan dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian di Tokopedia.com. Skripsi Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi.
Perkasa, D. A., Saputra, E., Fronita, M., Informasi, J. S., Sains, F., Riau, U. I. N. S., … Belakang, A. L. (2015). Sistem Ujian Online Essay Dengan Penilaian Menggunakan Metode Latent Sematic Analysis ( Lsa ), 1(1), 1–9.
Saputri, A. F. B. A. (2015). Pengaruh Keamanan, Kemudahan, Dan Risiko Kinerja Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online Di Tokopedia.Com (Studi Pada Pengguna Situs Belanja Online Tokopedia.Com). Universitas Negeri Yogyakarta.
Sari, U. K. (2013). Kepuasan Pengguna Layanan Referensi Menurut Keputusan MENPAN 63/KEP/M.PAN/7/2003 (Studi Deskriptif Tentang Layanan Referensi Pada badan Perpustakaan dan Kearsipan Propinsi Jawa Timur). Libri-Net, 2(2), 1–17. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Satriya, O. A. (2015). Analisis E-Commerce Dengan Metode PIieces Pada Situs Lazada.Co.Id. Universitas Islam Indonesia.
Sugara, A., & Rizki Yudhi Dewantara. (2017). Analisis Kepercayaan Dan Kepuasan Terhadap Penggunaan Sistem Transaksi Jual Beli Online (Studi Pada Konsumen “Z”). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 52(1), 8–15.
Supriyatna, A. (2015). Analisis Dan Evaluasi Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Perpustakaan Dengan Menggunakan Pieces Framework. Jurnal Pilar Nusa Mandiri, XI(1), 43–52.
Supriyatna, A., Studi, P., & Informatika, M. (2015). Analisis Dan Evaluasi Penerapan Aplikasi Ujian Berbasis Web Dengan Metode Pieces Framework. SWABUMI VOL III No . 1 , September 2015 ISSN 2355-990X, III(1), 1–15.
Tullah, R., & Hanafri, M. I. (2014). Evaluasi Penerapan Sistem Informasi Pada Politeknik LP3I Jakarta Dengan Metode Pieces. Jurnal Sisfotek Global, 4(1), 22–28.
Vania, F. S. (2017). Pengaruh Harga, Ulasan Produk, Kemudahan, Dan Keamanan Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online Di Tokopedia.Com. Agora, 5(1).
Wijaya, N. M. (2015). Evaluasi Kepuasan Pengguna Terhadap Pelayanan di Perpustakaan Umum Daerah Tabanan. Jurnal Ilmiah D3 Perpustakaan, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Published
2018-10-17
How to Cite
SAFARUDIN, Muhamad Sigid. Analisis Kepuasan Pengguna MarketplaceTokopedia Dengan Metode PIECES di Tokopedia Community Batam. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial dan Teknologi (SNISTEK), [S.l.], n. 1, p. 109-114, oct. 2018. Available at: <http://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/prosiding/article/view/755>. Date accessed: 18 nov. 2018.
Section
Articles