Integrasi Sejarah Lokal Melalui Media Youtube dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI SMA Negeri 5 Kota Madiun

Penulis

  • Setya Yoga Pratama Universitas PGRI Madiun
  • Yudi Hartono Universitas PGRI Madiun
  • Siti Nurkholipah SMA Negeri 5 Kota Madiun

Kata Kunci:

History Learning, Local History, Critical Thinking, YouTube

Abstrak

Taufik Abdullah's statement regarding the weakness of the pedagogical strategy of Indonesian history can still be found today. However, the Merdeka curriculum provides a glimmer of hope for history teachers in creating more interesting and meaningful history learning. This novelty can be used to insert local-based knowledge into students. For history teachers, this can be done by integrating local history into learning materials. Integration of local history can be a way out of the problem of weak history education strategies at the school level. This article aims to analyze the effectiveness of using YouTube as a medium in integrating local history into history subjects to improve students' critical thinking skills. The method used is the Kemmis and McTaggart model of classroom action research carried out in two cycles. Furthermore, this study uses a qualitative approach with data collection techniques in the form of observation and written tests. The results of this study indicate that the use of YouTube as a learning medium equipped with the integration of local history can improve students' critical thinking skills. This can be seen from the increase in the quality of analysis, understanding of the material, discussions, and answers given when the test is given. The success of this research is also inseparable from the influence of several factors such as (1) the relevance between the discussion theme and the background of the students; (2) the needs of the students; (3) the availability of learning materials; and (4) the use of digital media as part of learning activities.

Referensi

Abdullah, T. (1990). Sejarah Lokal di Indonesia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Alfian, M. (2011). Pendidikan Sejarah Dan Permasalahan Yang Dihadapi. Journal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 1–8.

Annisha, D. (2024). Integrasi Penggunaan Kearifan Lokal (Local Wisdom) dalam Proses Pembelajaran pada Konsep Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Basicedu, 8(3), 2108–2115. https://doi.org/10.31004

Corbuzier, D. (2019). Youtuber For Dummies: Step by Step Belajar Jadi YouTuber Sukses. Jakarta: Bhuana Ilmu Populer.

Hafid, A. (2017). Efektivitas Pembelajaran Sejarah Bermuatan Sejarah Lokal dengan Memanfaatkan Media Teknologi Informasi. Diambil 1 September 2024, dari https://sejarah.upi.edu/artikel/dosen/efektivitas-pembelajaran-sejarah-bermuatan-sejarah-lokal-dengan-memanfaatkan-media-teknologi-informasi/

Hok Ham, O. (1982). Sejarah Lokal. In Seminar Sejarah Nasional III Panel Sejarah Lokal. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Ishak. (2023). Penelitian Tindakan Kelas pada Kurikulum Merdeka Belajar. Surabaya: CV. Dimar Jaya.

Jumardi. (2022). Sejarah Lokal dan Public history (Sejarah Bagi Masyarakat). Chronologia, 3(3), 100–107. https://doi.org/10.22236

Kemdikbudristek. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Sejarah Fase E-Fase F Untuk SMA/MA/Program Paket C.

Kuntowijoyo. (2003). Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana.

_____. (2018). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Mulyana, A. (2017). Mengembangkan Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Sejarah. Diambil 1 September 2024, dari https://sejarah.upi.edu/artikel/dosen/mengembangkan-kearifan-lokal-dalam-pembelajaran-sejarah/

Sanjaya, W. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.

Simangunsong, A. D., & Yanti, F. (2022). Pembelajaran Berbasis Digital Melalui konten Youtube. Tasikmalaya: Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.

Tempo. (2021). Youtube: Situs Berbagi Video Pengganti Televisi? Jakarta: Tempo Publishing.

Wahyudin, D., Subkhan, E., Malik, A., Hakim, M. A., Sudiapermana, E., Alhapip, L., … Krisna, F. N. (2024). Kajian Akademik Kurikulum Merdeka. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran.

Wibowo, A. (2023). Kemampuan Berpikir Kritis. Semarang: Yayasan Prima Agus Teknik Bekerja sama dengan Universitas Sains & Teknologi Komputer (Universitas STEKOM).

Widja, I. G. (1999). Sejarah Lokal suatau Perspektif dalam Pengajaran Sejarah. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Zakiah, L., & Lestari, I. (2019). Berpikir Kritis dalam Konteks Pembelajaran (Vol. 19; Erminawati, Ed.). Bogor: Erzatama Karya Abadi

##submission.downloads##

Diterbitkan

2024-09-19

Cara Mengutip

Pratama, S. Y., Hartono, Y., & Nurkholipah, S. (2024). Integrasi Sejarah Lokal Melalui Media Youtube dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI SMA Negeri 5 Kota Madiun. Prosiding, 6, 21–26. Diambil dari https://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/prosiding/article/view/9302

Terbitan

Bagian

Articles