Optimalisasi Pembelajaran Sejarah Dengan Materi Pertempuran 10 November 1945 Di Surabaya Menggunakan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Keterlibatan Peserta Didik Di Kelas XI SMA Negeri 5 Madiun

Penulis

  • Bella Merly Farohmatul Ummah Universitas PGRI Madiun
  • Yudi Hartono Universitas PGRI Madiun
  • Siti Nurkholipah SMA Negeri 5 Madiun

Kata Kunci:

Learning Media, Wordwall, Student involvement, Battle of 10 November 1945

Abstrak

Learning media is something that is very necessary to convey and receive the material being discussed. In this article, researchers develop a wordwall learning media that is based on an analysis of the needs and potential that exist at SMA Negeri 5 Madiun. The research method used was Classroom Action Research (PTK). The subjects in this research were class XI students at SMA Negeri 5 Madiun. Data collection instruments include observations and interviews with students. The wordwall media created by researchers contains material content about the Battle of 10 November 1945 in Surabaya. The aim of this research is to increase student involvement in learning history in the classroom. The research results show that the Wordwall media implemented with students is effective in increasing student involvement. The use of wordwall media significantly increases students' interest in learning history. Students revealed that the wordwall's interactive features support learning to be more interesting and enjoyable, and help students to deepen material about the battle of 10 November 1945 more easily. Observations also show an increase in student participation and involvement in learning activities. The implementation of Wordwall media not only helps students understand historical material in more depth, but also trains critical, logical and creative thinking skills. Based on the research results, it is hoped that Wordwall media can be used as an alternative in history learning to create a more interactive and enjoyable learning experience.

Referensi

Adabiah, R., & Chandra. (2024). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS WORDWALL UNTUK MENYUKSESKAN PEMBELAJARAN MAJAS DI SEKOLAH DASAR. Journal of Social Science and Multidisciplinary Analysis, 1, 15.

Amril, Yulia Darniyanti, D. R. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Wordwall Pada MataPelajaran IpaKelas V Sekolah Dasar. Journal Of Social Science Research, 3, 15.

Chamdani, A. M., & Lestari, A. S. B. (2024). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Matematika Gameshow Quiz Wordwall pada Materi Segitiga. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8, 7.

Dinda Fabella Mulyana Putri, Masrurotul Mahmudah, L. F. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS GAME WORDWALL PADA PELAJARAN TEMATIK UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA DIKELAS V SDN 2 MARGA MULYA. Berkala Ilmiah Pendidikan, 4, 10.

Hartutik, R. A. (2024). Pengembangan Wordwall: Inovasi Media Pembelajaran Digital Terintegrasi. : : Jurnal Kependidikan, 3, 15.

Hasan, M. M. D. H. K. T. (2021). Media Pembelajaran. In M. P. Dr. Fatma Sukmawati (Ed.), Tahta Media Group (Issue Mei). Klaten, Jawa Tengah: Tahta Media Group.

Irawan, V. W. E. (2019). Peranan Kecerdasan Spiritual dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. In Munaqasyah Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran (Vol. 1, Issue 1).

Kurniastuti, Dina, S. W. (2024). Pengembangan Multimedia Pembelajaran PPKn Berbasis Wordwall Untuk Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar. : : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2, 12.

Nirmala Wahyu Wardani, Widya Kusumaningsih, S. K. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi, Dan Pengembangan Pembelajaran, 4, 8.

Olisna, M. Z., Sukma, A., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan Game Interaktif Wordwall untuk Meningkatkan Akhlak Terpuji Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6, 9.

Renata Christa Agustina, H. D. K. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Bucergam untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6, 9.

Rima latifa, R. M. D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran INteraktif Wordwall Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Journal Of Social Science Research, 4, 15.

Rindiantika, Y. (2022). MOTIVASI BELAJAR SISWA DAN PEMANFAATAN MEDIA WORD WALL: KAJIAN TEORI. Jurnal Intelegensia, 7, 10.

Sabrina Ramadhania, Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Crossword Puzzle Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Kelas II. Jurnal Educatio, 8, 6.

Silvia, K. S., & , I Wayan Widiana, D. G. F. W. (2021). Meningkatkan Kosakata Anak Usia Dini Melalui Media Wordwall. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 8.

Wahdania Misliyanti, Adnan, A. H. (2023). Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Hasil BelajarMelalui Penerapan Media Pembelajaran Wordwall Pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5, 7.

Yusuf, Nidia Wulan Sari, Indah Merakati, Triani Prata Pertiwi, Archristhea Amahoru, A. Y. V. (2024). Manajemen Kelas Bagi Guru Sekolah Dasar Dalam Pelatihan Media Pembelajaran Wordwall. JournalofHumanAndEducation, 4, 5.

##submission.downloads##

Diterbitkan

2024-09-18

Cara Mengutip

Ummah, B. M. F. ., Hartono, Y., & Nurkholipah, S. (2024). Optimalisasi Pembelajaran Sejarah Dengan Materi Pertempuran 10 November 1945 Di Surabaya Menggunakan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Keterlibatan Peserta Didik Di Kelas XI SMA Negeri 5 Madiun. Prosiding, 6, 387–392. Diambil dari https://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/prosiding/article/view/9367

Terbitan

Bagian

Articles