Rancang Bangun Marketplace Jasa Desain Dengan Menggunakan Metode Content-Based Filtering
Kata Kunci:
Marketplace, Freelancer, Content-based filteringAbstrak
The public's need for design services is getting higher, it opens up opportunities for freelancers to offer the design services. Marketplace is a solution to connect the service between users and freelancers. Therefore, the design of the service marketplace needs to be designed smart enough to be able to provide appropriate recommendations and accordance with the user needs. This study builds a web-based design service marketplace that implements a recommendation system with a content-based filtering method with a cosine similarity algorithm that is applied to two objects, namely tags defined by freelancers and users. The results of the study indicate that the design service marketplace system has provided recommendation results in the form of a list of freelancers according to user tags.
Referensi
Alkaff, M., Khatimi, H., & Eriadi, A. (2020). Sistem Rekomendasi Buku pada Perpustakaan Daerah Provinsi Kalimantan Selatan Menggunakan Metode Content-Based Filtering. MATRIK : Jurnal Manajemen, Teknik Informatika Dan Rekayasa Komputer, 20(1), 193–202.
Anastasia, A. N., & Handriani, I. (2018). Aplikasi Sistem Order Jasa Graphic Designer Berbasis Web Pada PT. Decorner. Jurnal Ilmiah FIFO, 10(1), 87–98.
Atmaji, L. T. (2019). Proses Penetuan Harga Desain pada Desainer Grafis Freelance. Jurnal Tata Kelola Seni, 5(1), 42–49.
Kurniawan, D., Zusrony, E., & Kusumajaya, R. A. (2018). Analisa Persepsi Pengguna Layanan Payment Gateway pada Financial Technology dengan Metode EUCS. Jurnal INFORMA Politeknik Indonusa Surakarta, 4(3), 1–5.
Larasati, F. B. A., & Februariyanti, H. (2021). Sistem Rekomendasi Product Emina Cosmetics Dengan Menggunakan Metode Content - Based Filtering. Jurnal Manajemen Informatika Dan Sistem Informasi, 4(1), 45.
Mondi, R. H., Wijayanto, A., & Winarno. (2019). Recommendation System With Content-Based Filtering Method for Culinary Tourism in Mangan Application. Itsmart, 8(2), 65–72.
Mutawali, L., Fathoni, B. K., & Asyari, H. (2020). Implementasi Scrum dalam Pengembangan Sistem Informasi Jasa Desain Grafis. Jurnal Manajemen Informatika & Sistem Informasi, 3(2), 116–122.
Novaliendry, D. (2019). Pengembangan Keterampilan Siswa di Bidang Desain Grafis dan E-Commerce di Bidang Jasa Digital Printing. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 12(2), 22–24.
Nugraha, W., Syarif, M., & Dharmawan, W. S. (2018). Penerapan Metode SLDC Waterfall dalam Sistem Informasi Inventori Barang berbasis Desktop. JUSIM (Jurnal Sistem Informasi Musirawas), 3(1), 22–28.
Nugroho, F. A., Septian, F., Pungkastyo, D. A., & Riyanto, J. (2020). Penerapan Algoritma Cosine Similarity untuk Deteksi Kesamaan Konten pada Sistem Informasi Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 5(4), 529–536.
Nurhadi, A., & Indrayuni, E. (2019). Penerapan Metode Waterfall Dalam Cetak Desain Produk Pada CV. Thomi Putra Sejahtera Jakarta. 11(4), 50–55.
Parwita, W. G. S., Swari, M. H., & Welda. (2018). Perancangan Sistem Rekomendasi Dokumen dengan Pendekatan Content-Based Filtering. Computer Engineering, Science and System Journal, 3(1), 65.
Rosdiana, Kurniadi, D., & Huda, A. (2019). Rekayasa Sistem Informasi Promosi dan Pengelolaan Jasa Studio Foto Berbasis Web. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika Dan Informatika, 7(2), 20–32.
Singh, R. H., Maurya, S., Tripathi, T., Narula, T., & Srivastav, G. (2020). Movie Recommendation System using Cosine Similarity and KNN. International Journal of Engineering and Advanced Technology, 9(5), 556–559.
Sugiyanto, & Sulaiman, A. M. (2019). Perancangan Web sebagai Media Penjualan Online Hasil Karya Mahasiswa Desain Komunikasi Visual-S1 Universitas Dian Nuswantoro. 1(1), 40–45.
Wicaksana, W. (2020). Pemanfaatan Maketplace dalam Kegiatan Bisnis di Era Digital. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan (JIMT), 1(2), 504–510
Yasa, A. F., Rusdianto, D. S., & Brata, K. C. (2019). Pembangunan Sistem Freelance Marketplace untuk Bidang Pengembangan Perangkat Lunak berbasis Web. Jurnal PengembanganTeknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 3(11), 10509–10515.
##submission.downloads##
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2022 Prosiding
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.