HOW DO I WRITE POETRY? INVESTIGATING STUDENTS’ CREATIVITY IN WRITING POETRY

  • fera Sulastri Universitas Siliwangi
  • Ratu Sarah Pujasari Universitas Siliwangi

Abstract

Puisi adalah salah satu karya sastra. Dalam konteks EFL, puisi diyakini dapat meningkatkan kreativitas siswa, berfikir kritis dan keterampilan bahasa, terutama membaca dan menulis. Kelas menulis kreatif disediakan sebagai tempat siswa belajar tentang puisi. Salah satu kegiatannya adalah proyek menulis puisi. Berdasarkan hasil, ada prestasi yang baik yang diperoleh siswa. Mereka menulis puisi secara kreatif dalam berbagai tema. Selain itu, umpan balik positif juga diberikan oleh siswa tentang bagaimana mereka akhirnya suka membaca. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki kreativitas siswa dalam menulis puisi dan tantangan yang dihadapi selama proses penulisan. Metode yang dilakukan dalam penelitian ini berupa studi kasus. Lima dari tiga puluh siswa yang memperoleh nilai terbaik menjadi partisipan. Pengumpulan data dilakukan dengan dokumentasi dan juga interview yang dilakukan dua kali. Adapun teknik analisi yang digunakan adalah dokumentasi dan analysis tematik. hasil dari penelitian ini terungkap bahwa kreatifitas siswa sangat bervariasi dilihat dari dua aspek,; yakni pemilihan isi, struktur , language play, serta konektifitas antara gambar dan puisi yang dihasilkan. Selain itu, ada 2 tantangan yang dihadapi siwa dalam proses penulisan puisi; yaitu hambatan kosakata dan juga ide dan konsep yang terbatas.

References

Bowen, G. (2009) Document analysis as a Qualitative Research..Qualitative Research Journal Vol. 9 No. 2 Available from: https://www.researchgate.net/publication/240807798_Document_Analysis_as_a_Qualitative_Research_Method [accessed Dec 09 2018].
Braun, V. and Clarke, V. (2006) Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2). pp. 77-101. ISSN 1478-0887 Available from: http://eprints.uwe.ac.uk/11735
Curwood, Jane Scott and Lora Lee. H. Cowell. (2011). iPoetry: Creating Space for New Literacies in the English Curriculum. Journal of Adolescents and Adult Literacy. Vol 55 No. 2.
Elena, A. (2013). Five Reasons why we need Poetry in Schools. Posted on April 8th, 2013. Retrieved on 24th Jan, 2014 from Elena Aguilar blog.
Grainger, Teresa., Kathy Gouuch, and Andrew Lambirth. (2005). Creativity and Writing Developing Voice and Verve in the Classroom. New York: Routledge.
Cook, Guy. (2000). Language Play, Language Learning. Hong Kong: Oxford University Press.
Hanauer, D. I.(2012).Meaningful Literacy: Writing Poetry in the Language Classroom. Language Teaching.Volume 45 Issue 01 January , pp 105 – 115
Johnson, Kitty. (2006). Reading, writing, and Performing Poetry. English Teaching Forum No.1.Manila: RPC.
Koshy, Valsa. (2005). Action Research for Improving Practice. New Delhi: Paul Chapman Publishing.
Lethbridge, Stefania and Jarmila Mildorf.(2003).Basic English Study: An Introductory Course for Student of Literary Studies in English. Basic English Study. Ver. 12/03. Universities of Tubingen.
Xiaoying. (2009). Writing Techniques in the English Love and Lyric Poem. English Language Teaching Vol. 2 No. 1 available at: www.ccsenet.org/journal.html
Mauiruri, Mary.Patriciah Wambugu and Kuria Wamukuru.(2016). Using Advance Organizer to Enhance Pupils’Achievement in English Language. Journal of Education and Practice Vol. 7 No. 31. Available at: www.iiste.org
Tin, Tan Bee., Christine Manara and Debora Tri Ragawanti. (2009). Views on Creativity from an Indonesian Prespective. ELT Journal. Vol 64. Oxford University Press. Available at http://eltj.oxfordjournals.org/
Widodo, Handoyo Puji, Avilanova Bagus Budi and Fitri Wijayanti. (2016). Poetry Writing 2.0: Learning to Write Creatively in a Blended Language Learning Environment. Electronic Journal of Foreign Language Teaching Vol.13 No. 1: Centre of Language Studies national University Singapore
Yin, Robert K. (2003). Case Study Research Design and Method. New Delhi Sage Publication
Published
2019-04-18
How to Cite
SULASTRI, fera; PUJASARI, Ratu Sarah. HOW DO I WRITE POETRY? INVESTIGATING STUDENTS’ CREATIVITY IN WRITING POETRY. JURNAL BASIS, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 25-32, apr. 2019. ISSN 2527-8835. Available at: <http://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/basis/article/view/1002>. Date accessed: 25 may 2019. doi: https://doi.org/10.33884/basisupb.v6i1.1002.
Section
BASIS VOLUME 6 NO 1 APRIL 2019

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.