ANALISIS POLA PENJUALAN PRODUK PENJUALAN PRODUK AKSESORIS INTERIOR PADA PT SRI INDAH LESTARI MENGGUNAKAN ALGORITMA APRIORI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33884/comasiejournal.v13i2.10339

Keywords:

keyword, Data Mining, Apriori Algorithm, Purchase Pattern, Promotion Strategy, Tanagra

Abstract

    1. Sri Indah Lestari is a company engaged in the sales of interior accessories and architectural hardware. The company faces challenges in understanding consumer purchasing patterns and lacks accurate data to design effective promotional strategies. This study aims to apply the Apriori algorithm to analyze transaction data and identify frequent itemsets that can be used to develop targeted promotions. The research uses a descriptive quantitative method with a data mining approach. Sales transaction data from September to December 2024 were processed using Tanagra software. The analysis applied a minimum support value of 30% to identify product combinations frequently purchased together. The results show that Cylinder Dekkson Cyl, Door Closer Dekkson, and Hinge Dekkson are the most frequently purchased items. Several strong association rules were also identified based on support and confidence values. These findings can help the company design more effective product bundles and improve promotional strategies. The Apriori algorithm has proven to be a useful tool in generating data-driven insights for business decision-making at PT. Sri Indah Lestari.

    Keywords: Data Mining, Apriori Algorithm, Purchase Pattern, Promotion Strategy, Tanagra

References

Candra Susanto, P., Ulfah Arini, D., Yuntina, L., & Panatap Soehaditama, J. (n.d.). Konsep Penelitian Kuantitatif: Populasi, Sampel, dan Analisis Data (Sebuah Tinjauan Pustaka). doi:10.38035/jim.v3i1

Listanto, S., & Meisella Kristania, Y. (2022). IMPLEMENTASI DATA MINING TERHADAP DATA PENJUALAN DENGAN ALGORITMA APRIORI PADA PT. DUTA KENCANA SWAGUNA (Vol. 16). Retrieved from https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/teknoinfo/index

Qoni’ah, I., & Priandika, A. T. (2020). Analisis Market Basket Untuk Menentukan Asossiasi Rule Dengan Algoritma Apriori (Studi Kasus: Tb. Menara). Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi, 1(2), 26–33. Retrieved from http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/JTSI

Rangian, A. R., & Fitriana, S. (2022). Penentuan Pola Pembelian Sparepart Pada PT Shavard Andalan Global Dengan Metode Apriori. Paradigma - Jurnal Komputer Dan Informatika, 24(1), 75–80. doi:10.31294/paradigma.v24i1.1093

Tachi, E., & Andri, N. &. (2021). Penerapan Data Mining Untuk Analisis Daftar Pembelian Konsumen Dengan Menggunakan Algoritma Apriori Pada Transaksi Penjualan Toko Bangunan MDN. Jurnal Nasional Ilmu Komputer (Vol. 2).

Saddyah, T. M., & Saragih, S. P. . (2024). Perancangan Ui/Ux Delivery Mobile App Dengan Metode Design Thinking Dan Usability Scale. Computer Based Information System Journal, 12(1), 39–51. Https://Doi.Org/10.33884/Cbis.V12i1.8242

Lee, J., & Saragih, S. P. . (2024). Rancang Bangun Penyaluran Jasa Asisten Rumah Tangga Berbasis Web Pada Pt Mangga Raya Makmur. Computer Based Information System Journal, 12(1), 84–99. Https://Doi.Org/10.33884/Cbis.V12i1.8341

Saragih, S. P., Darmansah, D., Arnomo , S. A. ., & Svinarky, I. . (2024). Mengembangkan Kemampuan Siswa Smk Dalam Mengembangkan Web. Puan Indonesia, 6(1), 259–268. Https://Doi.Org/10.37296/Jpi.V6i1.267

Saragih, S. P. ., & Svinarky, I. . (2025). Perancangan Sistem Informasi Enterprise Resource Planning Dan Manajemen Legalitas Usaha Pada Toko Retail Kecil. Jurnal Desain Dan Analisis Teknologi, 4(1), 60–66. Https://Doi.Org/10.58520/Jddat.V4i1.75

Saragih, S. P., Svinarky, I., & Silalahi, M. (2021). Peningkatan Kemampuan Orang Tua Dalam Mengendalikan Anak-Anak Untuk Mengakses Konten Pornografi. Puan Indonesia, 3 (1), 73-82.

Silalahi, M., & Saragih, S. P. (2021). Perancangan Website Penyedia Informasi Promosi Dan Diskon. Justin (Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi), 9 (2), 257–262.

Saragih, S. P., Silalahi, M. ., & Afriana, A. (2022). Mengembangkan Usaha Melalui Website Dan Digital Marketing Pada Usaha Teralis Di Kota Batam. Puan Indonesia, 3(2), 203–212. Https://Doi.Org/10.37296/Jpi.V3i2.86

Silalahi, M. ., & Saragih, S. P. (2022). Digitalisasi Umkm Ternak Ayam Di Masa Pandemi Covid-19 Dengan Penjualan Dan Marketing Berbasis Web. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (Snistek), 4, 513–518. Retrieved From Https://Ejournal.Upbatam.Ac.Id/Index.Php/Prosiding/Article/View/5303

Silalahi, M., Saragih, S. P., & Yulia, Y. (2022). Sistem Informasi E-Layanan Pariwisata Kota Batam Dengan Model Waterfall. Silalahi | Jurnal Teknik Komputer. Https://Doi.Org/10.31294/Jtk.V8i2.12949

Silalahi, M., & Saragih, S. P. . (2023). Implementasi Iot Pada Sistem Pembayaran Di Koperasi Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (Snistek), 5, 521–526. Https://Doi.Org/10.33884/Psnistek.V5i.8128

Saragih, S. P., & Silalahi, M. . (2024). Pengembangan Learning Management System Berbasis Web Menggunakan Konsep Mooc. Jurnal Desain Dan Analisis Teknologi, 3(1), 15–21. Https://Doi.Org/10.58520/Jddat.V3i1.42

Saragih, S. Nopriadi.(2019). Pengaruh Budaya Terhadap Actual Use Digital Payment System Pada Pelaku Umkm Di Kota Batam. Journal Of Applied Informatics And Computing (Jaic), 3(2), 63.

Downloads

Published

2025-11-14

How to Cite

zheng, A., & Darmansah. (2025). ANALISIS POLA PENJUALAN PRODUK PENJUALAN PRODUK AKSESORIS INTERIOR PADA PT SRI INDAH LESTARI MENGGUNAKAN ALGORITMA APRIORI. Computer and Science Industrial Engineering (COMASIE), 13(2), 42–50. https://doi.org/10.33884/comasiejournal.v13i2.10339